Jak jste mohli vidět v předchozích článcích, existuje řada různých způsobů využití baterií, a jistě bychom našli i další. Je tedy jasné, že nelze použít jedno unifikované řešení. Dokonce i způsob zapojení do elektroinstalace bývá odlišný. Proto je třeba zamýšlený projekt vždy důkladně připravit.
Začíná to analýzou potřeb investora a možnostmi daného místa. Pokračuje ekonomickou analýzou celého záměru, a končí projektovou dokumentací. Součástí řešení pak není jen správná konfigurace různých typů baterií, střídačů a transformátorů a jejich zapojení do elektroinstalace budovy.
Důležité je zejména správné řízení celého systému. K tomu slouží systém inteligentního řízení, který se naučí předvídat vaše potřeby nebo vývoj ceny elektřiny na denním trhu, a potom řídí celý systém třeba i s ohledem na den v týdnu, roční dobu, nebo i předpověď počasí. Systém inteligentního řízení může ušetřit až 15 % nákladů na elektrickou energii.
Firma si pořídí solární elektrárnu s dostatečným výkonem, má střechu na jih a všechno vypadá skvěle. Po obědě svítí sluníčko, celá spotřeba je pokrytá z vlastní výroby, přebytky tečou do baterie a majitel si mne ruce, jak to skvěle funguje. V tuto chvíli ale chytré řízení zavelí k nákupu elektřiny ze sítě.
Nelogické? Naopak. Spotřebováváme elektřinu ze sítě, která je levná nebo i zadarmo a elektřinu z vlastní FVE směřujeme téměř celou do baterie. Využijeme ji v době, kdy cena elektřiny stoupne a výroba z vlastní FVE už spotřebu nepokryje. Večer jdou všichni domů, sluníčko zapadlo a baterie je prázdná. Chytré řízení a noční vrátný jsou jediní, kteří ve firmě zůstali.
Zatímco ten druhý dříme u televizního seriálu ve vrátnici, chytré řízení počítá. Kolik bude potřeba elektřiny zítra ráno, než začne pořádně svítit slunce? Kolik bude v tu dobu elektřina stát peněz? Jaké bude vůbec počasí? A nakonec v době, kdy noční vrátný vzdal sledování seriálu a už jen dřímá, chytré řízení rozhodne o částečném nebo úplném nabití baterie za levný noční tarif. Tato levná elektřina pak pokryje část spotřeby v ranní špičce, kdy je elektřina naopak drahá. Baterii tak využijeme dvakrát a dvakrát spokojenější je i majitel firmy.
To vše je ale možné pouze v případě, že máme k dispozici inteligentní řízení baterie. Chytré řízení však není jen záležitost software. Je potřeba, aby k tomu byla baterie hardwarově přizpůsobená, jinými slovy, aby se vůbec dala ovládat. To je věc, kterou už nelze zpětně ovlivnit. Proto je dobré volit takové baterie, které inteligentní řízení umožňují. A to i v případě, že máte v době počáteční euforie ambici řídit systém sami ručně.
Firemní řešení jsou specifická a velmi často vyžadují řešení na míru.